logo heb

univ logo heb

01 02 03 04 05 06 07

השפעת שלטי חוצות על נהיגה כפונקציה של סוגי השלטים וגודלם

השפעת נוכחות שלטי פרסום על ביצועי הנהיגה נבדקה בשני ניסויי סימולטור נהיגה. בניסוי אחד נבדקו ההשפעות המשולבות של העומס בכביש ובשולים, של מיקום האירוע הקריטי ושל נוכחות וגודל שלטי הפרסום. בניסוי השני נבדקה השפעת סוג השלטים והושוו שלושה סוגי שלטים, שלט סטטי, שלט דינמי שבו מתחלפות שלוש תמונות כל 8 ש' ושלט ווידיאו.
ממצאי הניסוי הראשון הדגימו את חשיבות התפעול של העומס בכביש ובשוליים ושל מיקומי האירוע. בניתוחים מעבר לגורמים אלו לא נמצאה השפעה משמעותית לשלטים. אבל, בתוך תנאים שונים של שילוב עומסים, נמצאו השפעות שליליות רבות לנוכחות שלטי החוצות. שלטי חוצות, משני הגדלים, משכו קשב, ונמצא שבתנאי שילוב שונים, הם הפחיתו את ביצועי נהגים. הפחתת הביצוע באה לידי ביטוי בעליה במהירות, בעלייה בזמני התגובה ובמרחק שעבר כלי הרכב עד לתחילת התגובה לאירוע פתאומי ובעליה בשיעור התאונות. עוד נמצא ששילוב העומסים, שבו הצבת שלטי חוצות הביאה להפחתה המשמעותית ביותר בביצוע, היה כשהעומס בכביש היה נמוך והעומס בשוליים היה גבוה. שלטים קטנים היו בעייתיים במיוחד, עבור כל שילובי העומסים, מלבד המצב שבו העומס בכביש היה גבוה והעומס בשוליים היה נמוך. במדד תנועות עיניים שבחן את משכי ההתבוננות באיזורי עניין מסוימים, נמצא שנוכחות שלטים הפחיתה את משך ההתבוננות באובייקטים שגרמו לאירוע קריטי. כמו כן, נמצא שמשכי תנועות עיניים ארוכים הופנו אל השלטים אפילו תוך כדי התגובה לאירועים הקריטיים. ניתן להסיק מכך שהיה קשה לנהגים להימנע מהתבוננות בשלטים, ואחרי שהקשב שלהם נמשך אל השלט היה קשה להם להתנתק ממנו.
בניסוי השני נמצא ששלטים מכל שלושת הסוגים, סטטי, דינמי ווידיאו, משכו קשב. בנוסף, ככל שהשלט היה יותר דינמי הוא משך יותר קשב, שלט ווידיאו יותר מדינמי ושלט דינמי יותר מסטטי. משיכת הקשב מפריעה לביצוע, כשאירוע קריטי מתרחש במיקום אחר (למשל, בכביש בניסוי הנוכחי), אולם היא עשויה להועיל אם האירוע מתרחש בקרבת השלט עליו מתבוננים (כמו האירועים שהתרחשו בשוליים בניסוי), אך במציאות ההסתברות לכך נמוכה.
המחקר ככללו מצביע על כך שבתנאים מסוימים משיכת הקשב לשלטי חוצות עלולה להשפיע באופן שלילי על הנהיגה, עד כדי התרחשות תאונת דרכים. בהתאם לממצאי המחקר, המלצנו להימנע מהצבת שלטים מושכי קשב (על פי המחקר שלטים קטנים, שלטי ווידאו ושלטים דינמיים) באיזורים בהם העומס נמוך בכביש אך עומס בשוליו גבוה.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן